LISAS: ”Fiddle and Accordion Conversations” (Sally Wiola)
av Leif Carlsson
Lisa Rydberg som spelade altfiol på den intrikata skivan Bach på svenska (med Gunnar Idenstam på tramporgel, kolla gärna den) delar här på utrymmet med Lisa Eriksson Långbacka som både spelat balettmusik av den nutida tonsättaren Gavin Bryars och varit på turné med Tomas Ledin.
Långsamt och med ljud hämtade ur djupa brunnar skrider, just det skrider, Lisorna till verket. Med en kärv lite avmätt omfamning slingrar de sig om varandra. Värmen är självklar och osentimental, inget att prata om. Jo förresten, i avslutande ”Till Moa” sipprar allt lite sentiment in i musikbrygden, eller kanske är det kärlek som rinner över en smula. Det är strävt som en karelsk träkyrka från sjuttonhundra kallt.
Hur klingar detta? De spelar inte så många toner men de som kommer är välvalda, själva basen för styckena i en sorts moderniserad och utvidgad spelmanstradition. Som jag förstår det finns en spänning mellan det kända, den varma nallekramen vid den sprakande brasan, och det okända osäkra, rent farliga där ute i mörkret bland spretiga grenar och snubbelrötter. Hårddraget kanske.
Långbacka på eftertänksamt dragspel är oftast den varma omfamnande och Rydberg med den obevekligt genomträngande fiolen får till de där återhållna tonerna precis så att bråddjupet hamnar nära den trygga hemkänslan.
Tolv korta låtar eller skisser med en speltid strax över 32 minuter. Den höga halten musikalitet gör att den korta speltiden inte alls stör. Mycket hinner avhandlas, en mäktig känsla att närlyssna!
Slow Music, Handcrafted Arts heter serien som Sally Wiola Sessions presenterar och som också innehåller varsin skiva solomusik av Martin Hederos och Sofia Karlsson.