av Peter Sjöblom
THE REMEDY CLUB: ”Lovers, Legends & Lost Causes” (High Flying Disc)
Kanske gäller det även för musik att man får en bättre blick för något om man står en bit ifrån det. Åtminstone verkar det gälla americanan för mycket av den bästa amerikanska rotmusiken görs idag av icke-amerikaner; skandinaver, engelsmän och – som i det här fallet – irländare.
Kärnan i The Remedy Club utgörs av äkta paret KJ McEvoy och Aileen Mythen. Med debuten ”Lovers, Legends & Lost Causes” ville de hylla hjältar som Tom Waits, Django Reinhardt och Hank Williams, men i Mythens röst hör jag mer av Emmylou Harris och jag kan svära på att hon kan varenda låt utantill som Carla Torgersson sjöng i numer nerlagda Seattle-bandet Walkabouts. Mythen utstrålar kanske inte samma erfarenhet som någon av dessa, men hon har en fin och tilltalande lätt twangig röst med goda mognadsmöjligheter. Det är Mythen som bär upp de flesta låtarna; McEvoy har först och främst en kompletterande roll som passar hans något mindre distinkta röst bra. McEvoy huvudsakliga uppgift är som låtskrivare – fem av låtarna har han skrivit på egen hand, övriga sex tillsammans med makan – och han har en utpräglad känsla för både värvet och stilen.
Remedy Club skapar ingenting nytt men de är som klippta och skurna för ett countryrock-idiom som är samtida men som har respekt för såväl rötterna som hantverket. Särskilt förtjust lär den bli som redan har skivor med Handsome Family, Hazeldine och redan nämnda Walkabouts, men även den som tröttnat på blodfattigheten hos mycket av den sentida alt-countryn och americanan har en del att hämta här. ”Lovers, Legends & Lost Causes” hör till det bästa som presterats i genren på senare år.
Skivan släpps 8 oktober.