av Peter Sjöblom
SOPHIA MARSHALL: ”Bye Bye” (Sophia Marshall)
Sophia Marshall drog under nollnolltalet till sig uppmärksamhet som ena halvan av The HaveNots men det är inte förrän nu som hon ar det första riktiga steget mot en solokarriär i och med ”Bye Bye” (hon har tidigare gett ut en EP). Skillnaden är inte så stor mot HaveNots; ”Bye Bye” bjuder på samma typ av popamericana, den är bara lite mindre producerad och glesare i soundet.
Marshalls röst har sagts ligga mellan Mazzy Stars Hope Sandoval men det är fel och Emmylou Harris men det är oförskämt. Hon vill visserligen så väl men har ingenting av Harris emotionella tyngd; hon började som ett popsnöre som lyckades flörta in sig hos den liknöjda americana-skaran och det är vad hon har förblivit. Musiken lunkar fram genom någon sorts skirt blekdis; allt här finns är bara gester, manér, åtbörder – ett tomt stereotypt lallande. Och när hon försöker häva sig upp ur fjäderbolstret i låten ”Losing You” åstadkommer hon ändå inte mer en halvfjösig rip-off på Only Ones gamla ”Another Girl, Another Planet”.
Strunta i den här skivan och lyssna på The Remedy Clubs ”Lovers, Legends & Lost Causes” istället (nyss recenserad i MONO) – där finns det substans, låthantverk, stilkänsla och en sångerska som menar någonting med vad hon gör.
Skivan släpps 6 oktober.