tisdag, december 18

RUT MEYERSSON AFRELL – DJ MED BRED BAKGRUND OCH ÖPPEN FRAMTID

av Sebastian Wickström (intervju och foto) och Linda Bönström (text)

DJ:n Rut Meyersson Afrell tar Stockholms dansgolv med storm och har siktet inställt på världen. MONO:s Sebastian Wickström har träffat henne.

Ruth Meyersson Afrell, även känd under namnet Main Projects, har mycket på gång. Förutom DJ:andet är hon videoproducent, jobbar på skivbolag och när det handlar om rå talang bakom skivspelarna har hon rykte om sig att vara Sveriges svar på brittiska Maya Jane Coles och ryska Nina Kraviz.

För att börja med din musikaliska bakgrund så gick du på Kulturamas gymnasium. Berätta om det!

– Jag hade tänkt söka in till danslinjen men min bror sade ”sök något du är bra på istället”, så det blev sång. Såhär i efterhand är jag nöjd med beslutet och det var superkul!

– När jag började med instrument så spelade jag i några olika band, mest tjejband, och det som var ledigt var trummor och bas, så jag fick börja spela det. Dessutom så lärde jag mig mycket av grunderna till trummor av min bror.

– Det hade varit kul att vara grym på elgitarr!

Har det varit viktigt för din utveckling som DJ att spela och sjunga från tidig ålder?

– Jag tycker inte att det påverkat så mycket. Men däremot gick jag en kurs i musikproduktion som var mycket viktig. Jag fick större förståelse för hur man producerar och jag började höra hur låtar är gjorda, efter det har jag inte lyssnat på musik på samma sätt igen.

Hur kom det sig att du blev DJ?

– Jag hade ätit middag hemma hos min kompis varpå hon prompt sade, ”fan vi borde bli DJ:s!” Anledningen till det var att hon hört att det inte var så svårt så det skulle vi fixa snabbt! Men jag är en person som vill göra saker ordentligt så vi bestämde oss för att gå en DJ-kurs.

– Fast plötsligt hade hon bokat en spelning innan vi ens börjat lära oss hur man gör och på den vägen är det, slängd i den djupa änden av poolen. Efter en tjugofyratimmars kurs på DJ-Akademin i Stockholm insåg jag direkt att det här var det roligaste jag någonsin gjort. Jag hade en riktigt grym lärare också som heter Micke Lindfors.

– Jag famlade mycket i början, hade ingen plan och förstod inte riktigt vikten – eller konsten – av att välja musik utan spelade bara låtar jag tyckte var bra. Fast att det sättet inte fungerar insåg jag snabbt, man måste tänka på alla delar som krävs för att bygga upp en bra kväll, att spela allt ifrån låg energi till hög och sånt. Man måste ha en större bredd för att klara av olika sorters spelningar.

Hur har din bakgrund inom dans påverkat dig?

– Det har påverkat otroligt mycket! Jag hade inte varit en bra DJ idag om jag inte hade dansat, att jag började i sexårsåldern har gjort att jag känner musiken i kroppen på ett helt annat sätt än vad jag tror de utan dansvana gör.

– Det har också hjälpt mig att veta vad människor vill dansa till. Jag har ett enkelt test när jag väljer musik. Jag känner efter om låten sätter sig antingen i axlarna, då är det en bra låt att börja med, eller i höfterna och då är det en riktigt bra danslåt.

När är det som roligast att spela?

– När man spelar skivor ute på något ställe och det är en sådan där perfekt kväll, allt går vägen och man får bra kritik och respons från publiken.

– I början var jag jättenervös. Men det är väl som med mycket annat att desto fler gånger man gör det så kommer självförtroendet naturligt och nervositeten släpper. Det är också viktigt att vara medveten om att man alltid kan förbättra sig och att det finns både bra och dåliga kvällar.

– Men när jag får till en perfekt mix eller klarar av någonting jag inte trodde att jag skulle lyckas med så känns det som total lycka!

Tycker du att DJ-utrustning kan ses som ett instrument?

– Nej, för man skapar inte ny musik med ett DJ-bord. Fast det beror också situationen tycker jag, det finns ju producenter och DJ:s som gör helt nya grejer medan de spelar live och då tycker jag att utrustningen kan räknas som ett instrument. Musikern WDL tycker jag är ett bra exempel på det.

– Det är fantastiskt att folk som inte kan spela något instrument alls idag kan skapa otrolig musik. Men samtidigt tycker jag också att mycket låter kopierat och inte särskilt originellt. Det finns väldigt många producenter och DJ:s idag, man skapar sig själv nu för tiden, och det blir svårare att sticka ut. Alla har en chans och slåss om utrymmet.

– Men en sak jag verkligen älskar hos den nya teknologin är konsten att sampla. Kolla bara på Drakes senaste plattor, typ allt är samplat och funkar klockrent!

Hur kommer det sig att du har börjat spela mer house och framför allt tech-house?

– Jag valde att gå över från hiphop till house för att jag helt enkelt tröttnat på att köra så många låtar som folk känner igen och har en åsikt om. Dessutom finns en stor charm i att jobba med house, det är både komplext och simpelt på samma gång.

– När man spelar hiphop så jobbar man i mycket stora drag och allt går så fort att man måste kunna låtarna ordentligt för att det ska bli bra. I jämförelse så är det lite pillrigare att mixa house men man har mer tid på sig att fixa saker, det blir lite mer subtilt och man kan bygga upp mycket mer av en stämning. Det är de små skillnaderna i låtarna, alla detaljer som bidrar till ett extra lager av skön atmosfär och det kan man inte med hiphop på samma sätt.

Är det skillnad på vilka som dansar till de olika stilarna?

– Största skillnaden är kanske att de som tycker om hiphop också är uppvuxna på det och tycker att det är den roligaste musiken att dansa till. Hiphop-fantaster är allt ifrån folk som inte har koll alls till riktiga konnässörer men jag skulle säga att det beror på vilken slags hiphop man kör egentligen, det finns de som är väldigt inriktade på sin nisch.

– Men i tech-house är det något helt annat, publiken är som en helt annan kultur och människor är ofta ganska fanatiska, de vill inte höra det de känner igen utan bli hänförda av nya saker hela tiden. Antingen hör de till gruppen som går ut för att dansa och bli svettiga eller gruppen av musikfantaster som vill att DJ:n ska spela mer abstrakt musik. De är ute efter en känsla som är svår att återskapa utanför klubbmiljön.

– Jag upplever att fler killar tycker om house-klubbarna för det är enklare att vara bra på att dansa till det än till hiphop!

Vilken är den häftigaste spelningen du själv har varit på?

– Det måste vara när jag var i Berlin senast. Vi var på en nattklubb där DJ:n drog ner taktslaget till 110 bpm istället för normala 128 och det blev en riktigt skön vibe på dansgolvet. Det blev en mycket varmare känsla i musiken och jag fick en helt fantastisk och unik koppling till den spelningen, miljön och klubben. Helt magiskt!

DJ-branschen är mycket mansdominerad, varför tror du att det är så?

– För att vara DJ måste du vara lite teknisk. Ha koll på sladdar och ha rätt utrustning, det är inte så traditionellt kvinnliga saker att vara intresserad av så jag tror många inte ens får tanken på att börja. De känner sig diskvalificerade redan från början. Som minst måste man kunna känna sig bekväm med sin utrustning. Många säger att de inte är så tekniska och det känns som det är något som tjejer förväntas att säga, sådant gör mig tokig.

Har du blivit diskriminerad någon gång?

– Ja gud ja! Ibland får man höra kommentarer som är nedvärderande. Eller föreställningen om att killen som står bredvid en nog är den som är mest tekniskt kunnig.

– Att bli bokad som DJ handlar mycket om kontakter, och faktiskt är de allra flesta arrangörerna idag killar. ”Klubbchefsbranschen” är mycket mer mansdominerad än DJ-branschen. Det har hänt att någon av arrangörerna raggat på mig, och då blir det ju knepigt. Testa söka jobb hos någon du ratat, den är svår!

– Förra hösten var jag med om att en välkänd klubbarrangör och typ samhällsdebattör en kväll stötte på mig väldigt aggressivt, jag ska inte gå in närmare på det men efter att jag nekat så slutade han att boka mig på sina klubbar.

– Smällar man får ta kanske men om fler tjejer blev arrangörer skulle det inte behöva vara så tror jag.

Så branschen behöver förändras?

– Ja, det behövs fler kvinnliga arrangörer och inte bara fler DJ:s. Vi måste kunna känna oss berättigade till det och bekväma med att om vi startar en klubb så fungerar det utan att en massa sexistisk bullshit från män i branschen.

– Det är ytterst få helt kvinnligt styrda klubbar i Stockholm idag, en arrangör som jag tycker är riktigt bra på att höja andra kvinnor är Roshi Hoss. Hon är grym!

Just nu jobbar du även med Spotify, berätta!

– Jag klev in som praktikant på ett skivbolag startat av Sakarias från Lorentz & Sakarias och blev sedan anställd som projektledare med uppdraget att producera en video till Jonathan Johansson. Efter det erbjöd Folke Film mig bli frilansproducent och göra fler musikrelaterade uppdrag hos dem och för några veckor sedan ringde min chef och berättade att hon tyckte jag skulle göra ett jobb för Spotify. Så nu gör jag, Malin Johansson och Anna Bergkvist videodelarna till ett Spotify-initiativ för att lyfta kvinnor i musikbranschen.

– Mer än så kan jag nog inte säga i nuläget.

Vad är dina framtidsdrömmar?

– Som DJ vill jag få fortsätta att spela tech-house och köra det i några år. Det är jag sjukt taggad på! Drömmen hade väl varit att få någon slags spelning i Berlin, det skulle vara det ultimata, även om det bara vore i någon okänd bar.

– I livet vill jag jobba med musik, kanske som manager åt någon jag verkligen tror på eller jobba på ett skivbolag. Jag har satt upp några mål som jag hoppas att jag kommer att kunna nå inom några år, särskilt mycket vill jag jobba utomlands och så småningom i New York.

– Jag blev väldigt inspirerad av DJ:n Ingmari Pagenkemper som spelade på Scandic Malmen och är VD för Södra teatern. Jag tänkte ”shit va cool hon är, fan jag ska göra exakt som henne”. Aldrig sluta DJ:a! Ett bra groove och funky tunes har ingen åldersgräns.

Har du några tips till aspirerande DJ:s eller producenter?

– Gå en DJ-kurs! Jag träffar ofta DJ:s som inte förstår olika funktioner på utrustningen och använder dem superkonstigt, och andra små detaljer som gör skillnad. Så lär dig på riktigt vare sig det är genom Youtube eller en professionell skola. Det är ett bra steg 1. Steg 2 – köp egen utrustning så du kan öva hemma. Det behöver inte vara värstinggrejer men alla måste börja i sovrummet och öva tills man kan baskunskaperna, det finns alldeles för många DJ:s som är riktigt dåliga just för att de aldrig övar utan bara vill gå direkt in i båset. Att bli en duktig DJ kräver faktiskt övning.