lördag, september 23

ELISABETH ENGDAHL & THOMAS GUSTAFSSON – ORI VARIATIONS

av Peter Sjöblom

ELISABETH ENGDAHL & THOMAS GUSTAFSSON: ”Ori Variations” (Country & Eastern/Naxos)

”Ori Variations” är den andra gemensamma skivan med organisten Elisabeth Engdahl och saxofonisten Thomas Gustafsson som ges ut av Country & Eastern; den följer på 2012 års ”Piece in Peace”.

Det finns både likheter och skillnader mellan de båda skivorna. På bägge lägger kyrkorgeln tunga nästan ambienta bakgrunder som den folkinspirerade sopransaxen agerar mot i mjuka, dansanta rörelser. Och som på ”Piece in Peace” finns det en tredje ”musiker” här, själva rummet – denna gång Fässbergs kyrka i Mölndal med ett slags saklig rymdklang som binder ihop instrumentens egna klanger – kyrkoinspelningar kan annars vara problematiska då den akustiska storslagenheten lätt kan dominera, rentav spoliera, en inspelning om man inte förmår hantera det mäktiga ljud som många kyrkorum har. Men här är det alltså inte ett problem – ljudet är välbalanserat och framhäver precist musikens lyricism. Till och med bättre än på ”Piece in Peace” skulle jag vilja säga.

Den stora skillnaden mellan skivorna ligger i att musikens tilltal här är mer dämpat, möjligen beroende på Fässbergskyrkans egenskaper med en mindre överväldigande rymdklang. ”Ori Variations” är en intimare skiva än föregångaren; inte oåtkomligt introvert men mer reflekterande i något mörkare känslofärger än den ystrare ”Piece in Peace”. Det är framför allt till fördel för Elisabeth Engdahl som jag tycker har en mer bärande roll här än vad hon hade på förra skivan. Och det har kanske, återigen, att göra med att rumsklangen är snävare och lämnar mer utrymme åt instrumentens egen karaktär. Tack vare sitt begrundande tonfall manar ”Ori Variations” till ett uppmärksamt lyssnande, ett där både öronen och sinnet får sitt.