söndag, augusti 25

EBO TAYLOR, PAT THOMAS & UHURU YENZU – HITSVILLE RE-VISITED

av Peter Sjöblom

EBO TAYLOR, PAT THOMAS & UHURU YENZU: ”Hitsville Re-visited” (Mr. Bongo)

Vem av Ebo Taylor och Pat Thomas som bäst förtjänar utmärkelsen Ghanas Fela Kuti tänker jag inte ens försöka avgöra – bägge bidrog ovärderligt på var sitt sätt till att ge den ghanesiska highlife-musikens ett funkigt drag. Kanske kan man i alla fall säga att Taylor hade ett eget Afrika 70 i bandet Uhuru Yenzu som bestod av flera av Ghanas mest garvade jazz- och groovemusiker.

Med Ebo Taylor, hans band och Pat Thomas på samma skiva är ”Hitsville Re-visited” något av ett mästarmöte, först utgiven 1982 på etiketten Essiebons (kallad Ghanas motsvarighet till Motown vilket säger en del om dess inflytande – notera även Motown-referensen i skivtiteln). Det ska dock sägas att skivan förlitar sig mer på just highlife än afrofunk. Musiken bubblar och sjuder, men för mitt vidkommande är det en ändå nackdel då mitt hjärtare bultar mer för den afrikanska musik som görs hårdare av funken. Därför föredrar jag Ebo Taylor & Uhuru Yenzus två år äldre platta ”Conflict Nkru!”, även den återutgiven av entusiasterna på Mr. Bongo. ”Hitsville Re-visited” är bra och inte minst historiskt värdefull, men mer för dem som söker efter en mindre kärv stil än vad jag gör.