tisdag, april 24

DISC JOCKEY – ETT YRKE I TURBULENS

av Sebastian Wickström

DJ-kulturen har funnits länge men i takt med att tekniken utvecklas, förändras dess förutsättningar. Sebastian Wickström tar en titt på ett yrke i omdaning.

Sverige har länge varit en av världens främsta producenter och exportörer av musik generellt sett, men om vi fokuserar på den elektroniska musiken har det på senare tiden nått en ny nivå när det gäller konsumtion och produktion. Det finns många faktorer som ligger bakom detta, bland dessa har vi den folkliga populariseringen av elektronisk musik som med hjälp av till exempel Avicii, Eric Prydz, Axwell och Ingrosso kombinerat med uppkomsten och expansionen av större festivaler i både Sverige och Europa som tar in toppartister från runt om i världen och det ständigt växande inflytandet av genrerna som klassas EDM (Electronic Dance Music). Alla dessa faktorer har i sin tur bidragit till att allt fler entusiaster får idén att börja DJ:a. Klart man vill göra som sina idoler, stå inför ett dansgolv och styra pulsen, läsa publiken och släppa lös den ena hitlåten efter den andra och för kort stund sätta på sig de stora stjärnornas skor och känna sig lika cool som dem. Det har aldrig funnits fler DJ:s i vårt samhälle och i denna artikel vill jag framföra argument att det är på både gott och ont.

En stor anledning till denna boom av DJ:s har att göra med tillgänglighet av utrustning som krävs för att DJ:a. Förr i tiden var du tvungen att investera stora pengar för att köpa vinyl-, CD-spelare och mixer för att öva på hemma och att använda på fester och klubbar. Det var inte vem som helst som slängde sig in i branschen utan endast de som hade tillräckligt mycket vilja och passion valde att ge sig på den stora utmaningen att bemästra konsten att spinna skivor. Det var ett mycket tidskrävande arbete som tog mycket övning för att du skulle nå den punkt då du var redo för att spela på klubbar, ett rave eller privata tillställningar. Att vara fast i sovrummet som en “bedroom DJ” var en sorts ritual, ett test av den beslutsamhet som var nödvändig för att åstadkomma och överkomma de hinder som stod mellan dig och DJ-båset.

Beat matching

En av de absolut viktigaste färdigheterna inom yrket är att kunna matcha beats med varandra för att kunna göra en enkel övergång (beat matching). Detta var en färdighet som tog hundratals, kanske tusentals timmar att bemästra och detta gjordes analogt på ett slags gehör. Du lyssnade på båda låtarna, jobbade med jog wheel-funktionen eller manipulerade vinylskivans banddragare direkt på spelaren i samband med påverkan av pitch control för att till slut få en önskad harmoni mellan låtarna. Detta är det mest grundläggande steget, du kommer ingen vart utan denna kunskap. För att sammanfatta det kort, att bli en DJ var en mycket krävande uppgift förr i tiden.

De olika utmaningarna som förut stod mellan entusiasten och DJ-båset har med ny teknologi på sätt och vis suddats ut. Jag syftar på introduktionen av DJ-kontrollen. I mitten av tvåtusentalet började dessa komma ut på marknaden, en av de allra första var Hercules DJ Console, förfadern till vad vi idag kallar för controllers. Kort beskrivet är det ett substitut för den tidigare utrustningen som användes och de är mycket billigare, har mer fokus på digitala effekter oh funktioner som tar plats istället för att fokusera på en stabil konsol med den autentiska känslan. Controllers har inte alls samma känsla som vinyl- eller CD-spelare har, där vikten och precisionen kommer från hårdvaran istället för mjukvaran. Visst är det bra när den så kallade “barrier of entry” sänks så att fler kan ha råd och möjlighet att ta sig in i DJ-branschen? Ja, det kan man absolut argumentera för, men det är en viktig funktion som controllers introducerade som har haft en stor påverkan på hur man DJ:ar, synkroniseringsfunktionen.

Synkronisering (SYNC) tar bort en av de mest fundamentala kunskaper som en DJ måste ha i sin arsenal, beat matching. Det som tidigare tog lång tid att bemästra analogt kan nu lösas med ett knapptryck. Detta leder till att nya DJ:s som lär sig på controllers inte kan spela utan sin grunka, de har stora problem att anpassa sig till branschens utrustning, så när de går ut på klubbar måste de ha med sig sin kontroller för det är det enda sättet de kan utföra jobbet. Detta leder till problem för klubbar då de måste koppla in och ut utrustning, och det kan vara svårt eller ibland omöjligt beroende på klubbens set up. Men det är inte klubbarna som drabbas mest, det är mer en anekdot, tekniska problem uppstår och de går ofta att lösa på något vänster. Det är DJ:s som har övat i hundratals timmar som drabbas mest. Denna till synes oskyldiga teknologiska avancemang har gett oerfarna och ofärdiga kontroller DJ:s förmågan att klara av ett klubbgig, men det är på den absolut mest minimala nivån och publiken kanske inte hör någon större skillnad, men de som kan något om musik eller DJ:ande hör direkt skillnaden. Man kan likna denna situation med till exempel introduceringen av Auto Tune (programvara som ändrar röstpitch), då kravet på att kunna sjunga i dagens musikbransch har minskat i och med denna programvara som slätar över de falska tonerna vilket gör att artisters färdigheter inte längre inkluderar att kunna sjunga och på så vis har image tagit en större plats bland de färdigheter som krävs. Dock vill jag hävda att synkronisering av beats har haft en större påverkan på industrin än Auto Tune.

Negativ förändring

Branschens situation har drastiskt förändrats negativt de senaste tio åren. I och med denna boom av DJ:s har fokus på musik och färdighet i DJ-båset skiftat till ett större fokus på networking det vill säga att känna rätt folk. Nu har vi en armé av DJ:s som urvattnar betydelsen av ”disc jockeying” och jag har svårt att se branschen återhämta sig från detta. Det har skett en sorts mättning av DJ:s, det finns helt enkelt för många och detta har lett till att DJ-yrket inte längre är något som man kan på allvar kan kalla en karriär. Om du ska ta dig fram i DJ-branschen idag måste du också göra din egen musik, annars sticker du inte ut även om du är professionell med åratal av erfarenhet som DJ. Numera betalar klubbar sällan DJ:s om de inte verkligen  måste. Klubb Sommar i Stockholm har till exempel över hundra DJ:s per helg och det använder de som reklam och de vill givetvis att DJ:s tar med sig kompisar och fans, det vill säga man måste vara sin egen promoter. De betalar DJ:s endast i drinkbiljetter och det sorgligaste är att det fungerar och det har endast att göra med att branschen flödar med okunniga och oerfarna DJ:s som gärna spelar gratis för att få erfarenhet. Klubb Sommar är bara ett exempel bland många som inte betalar sina DJ:s längre, för de behöver inte det helt enkelt och de är inte ensamma om att utnyttja denna metod.

Ett annat fenomen som har uppkommit i och med digitaliseringen och det ökande användandet av controllers är det så kallade ”laptop face”. Många controllers använder en dator som musikkälla och det har lett till att DJ:n står och kollar in i datorn större delen av tiden. Det betyder mindre fokus på publiken och dessutom så ser det väldigt tråkigt ut när man bara ser en DJ med ansiktet upplyst av datorskärmen, det blir en sorts barriär mellan DJ:n och publiken. Med mer manuellt DJ:ande får man ett bättre förhållande mellan musiken och publiken; att komma in i groovet i båset är väldigt svårt när man är klistrad framför en datorskärm och om det är något som är viktigt för DJ:s så är det att skapa en bra vibb och laptops gör detta mycket svårare. Controllers, speciellt de som använder laptop som musikkälla, har också en stor nackdel att de inte är lika stabilt byggda som vanlig klubbutrustning och har mycket större risk för fel. Det tar ganska mycket RAM-minne att köra DJ-mjukvara och det leder till att musiken helt kan stanna upp när datorn eller controllern fryser. Jag har personligen sett detta ske live cirka tio gånger. Detta händer i princip inte med CD-spelare och Pioneer har varit klubbstandard väldigt länge till stor del för att deras CD-spelare så gott som aldrig får ett error. Controllers skapar på detta vis också problem för klubbar.

Vart betyder detta för de DJ:s som tagit sig in i branschen innan controllers tog över?

Ja, det är en bra fråga som jag inte tror någon har ett bra svar på, men denna nästintill artificiella konkurrens leder till ett yrke och en bransch som har tappat sin identitet. Att vara DJ var förut ett yrke att vara stolt över, ett yrke som tog lång tid att bemästra, många sena kvällar och slit bakom spelarna. Men dagens utveckling har lett till en extrem turbulens och det som vi förr kallade för DJ:s kan idag kanske mer klassas som entusiaster som vill leka Avicii för en kväll med en tusenlapp i investering och i princip inga krav på färdighet. Det som kallas ”disc jockeying” är ett döende yrke och branschen är förändrad för alltid. Om det är på gott eller ont är inte min sak att bestämma, men denna krönika kan förhoppningsvis upplysa folk utanför branschen att se utvecklingen bakom kulisserna.