av Linda Bönström
ANDERSON PAAK: ”Oxnard” (Aftermath/12 Tone Music/LLC)
Säg Los Angles-funk och rap i samma mening och vem som helst skulle backa några steg bakåt av ren självbevarelsedrift. Men Anderson Paak förändrar spelreglerna totalt med sin hiphop och det är bra – riktigt bra till och med.
Trettiotvåårige Brandon Paak Anderson är nästintill oförskämt begåvad. Efter debuten under sitt nya artistnamn med plattan ”Venice” 2014 och uppföljaren ”Malibu” från 2016 har han nu nått den avslutande delen i trilogin om Kaliforniens kustremsa, hans födelseort Oxnard. Det hindrar dock inte Compton-soundet från att sticka ut – och med Dr. Dre som huvudproducent är det i sig knappast märkligt. Men det är en tjusig sammanslagning helt klart.
Nog för att Paak är rappare i sin egen rätt men ”Oxnard” får också bra stöd från andra giganter så som Snoop Dogg, Dr. Dre och Kendrick Lamar (Lamar må ha erfarenheten, men i mitt tycke är det Paak som har talangen). Andra gäster är bland andra Pusha T, J. Cole, Q-Tip och Kadhja Bonet.
”Oxnard” har mycket som talar för att Anderson Paak inte bara är här för att stanna utan även för att uppdatera genreöverskridande hiphop. Någonting att se fram emot.