fredag, november 22

ALLISON MOORER – BLOOD

av Linda Bönström

ALLISON MOORER: ”Blood” (Autotelic)

När jag lyssnar på Allison Moorer får jag alltid bilden i huvudet hur hon bara stiger in i studion och spelar in hela plattan i en enda perfekt tagning, ”Blood” är inget undantag. Och ändå är just ”Blood” ett stort undantag, eller snarare en stor förändring för Moorer som alltid undvikit att prata offentligt om sin och systern Shelby Lynnes barndom, och då särskilt om hur hennes far mördade hennes mor och sedan sköt sig själv. I samband med nya plattan släpper Moorer också sin första självbiografi med samma namn.

Låtarna är skrivna ur olika perspektiv. En av mina favoriter är den rockiga ”The Rock and the Hill” som Moorer sjunger som om hon vore sin mamma och hennes syn på livet i ett svårt äktenskap, medan ”Set My Soul Free” är utifrån hennes pappas synvinkel. ”Cold Cold Earth” handlar om den tuffa händelsen 1986 och är en nyinspelning av en låt som Moorer på grund av det känsliga innehållet lade som ett dolt spår på skivan ”The Hardest Part” från 2000. Allt förutom en låt har Moorer skrivit själv: Shelby Lynne ska ha hittat en ofärdig låt av syskonens pappa, ”I’m the One to Blame”, som hon färdigställde och Vernon Franklin Moorer står som medförfattare.

Inledande spåret ”Bad Weather” sätter tonen för skivan, detta ensliga och sköra intro. Det märkliga är just detta, Moorer är naken och avskalad på ”Blood”, titelspåret är enormt berörande, och ändå låter hon hur stark och självsäker som helst.

”Nightlight” är en låt skriven som en hyllning till sin syster och handlar om deras tajta relation. Även professionellt är Allison Moorer och Shelby Lynne ett superbt team, som på coverplattan ”Not Dark Yet”.

”Blood” berör och Moorer imponerar – en utmärkt kombination.