tisdag, april 24

ROSKILDE 2016 – ORCHESTRA OF SYRIAN MUSICIANS + DAMON ALBARN + GUESTS

av Linda Bönström (Foto: Mark Allan/Roskilde Festival)

Att The Orchestra of Syrian Musicians får öppna årets Roskildefestival känns helt rätt. Internationellt har gruppen redan slagit igenom rejält inte bara för sin musik utan också för sin sammansättning.

Musikerna är flyktingar från kriget i Syrien. För några år sedan arbetade de i den renommerade Syrian National Orchestra for Arabic Music men inbördeskriget fick de nittio musikerna att skingras.

I Sverige har den här typen av musiken dragit till sig allt större publik de senaste åren, det finns ett intresse för att lyssna till musiken som skapas i en annan kultur med instrument vi inte sett särskilt ofta – själv har jag fått skissa ner instrumentens utseende eftersom många är helt nya för mig och säkerligen för många andra också.

Spelningen har trots sitt allvar glädje som nyckelord. Musikern Damon Albarn, kanske mest känd från brittpop bandet Blur, har arbetat mycket nära med orkestern i flera år och han uppmanar publiken; ”Keep the boarders open, meditate on that”. Tystnaden är omedelbar för att brytas upp i applåder. På scenen står en kör helt klädda i vitt och när tempot går upp verkar det kvitta om man förstår språket eller inte på alla låtar, Orchestra of Syrian Musicians känns ändå välkomnande. Och musiken är rolig och ny.

Låtarna handlar om Syrien, ett annat Syrien än det vi oftast hör talas om; ”Den riktiga och fina bilden av Syrien”.

Spelningen har snygga backdrops som också understryker vad det handlar om, som en resväska där svart rök stiger upp, en flotte på havet eller en stor jordglob.

Nog för att Albarn fått en vuxen röst och hans bidrag på gitarr och piano är helt okej så fungerar det inte alltid, ljudslingan lyckas inte riktigt sammanfogas med texten.

Amerikanska musikern Julia Holter är en av många gäster från olika länder på scenen och hon berättar om hur hon rest med orkestern i några dagar, även hon är helt klädd i vitt och när hon börjar spela på sin keyboard är publiken med på en gång.

På slutet av spelningen har publiken glesat ut något, men på Roskildefestivalen betyder det inte så mycket utan folkskaran är fortfarande stor vilket också hörs när den ropar tillsammans med orkestern; ”Syria, Syria” och överallt formas händer till hjärtan.

Det sammanfattar The Orchestra of Syrian Musicians spelning mycket väl.